سیم پیچی و تعمیر الکتروموتور

نحوه سیم پیچی موتور کولر

موتور کولر آبی اغلب از نوع تکفاز است. همچنین، نکته مهمی که درباره موتور کولر آبی وجود دارد، گران بودن آن است. به همین دلیل است که اغلب تعمیر و سیم پیچی موتور قدیمی نسبت به خریدن یک موتور جدید ترجیح داده می‌شود. اگر شما دانش ، تخصص و تجربه لازم را داشته باشید می توانید موتور کولر آبی خود را سیم پیچی کنید در غیر این صورت باعث خرابی و آسیب بیشتر به موتور میشود پس با تماس با متخصصین گروه فنی آرسا برق در کوتاه ترین زمان ممکن موتور کولر خود را سیم پیچی کنید برای آشنایی بیشتر در ادامه، روش سیم پیچی موتور تکفاز را بیان می‌کنیم.

قبل از آشنایی با مدار موتور و بیان مراحل سیم پیچی موتور باید این نکته را متذکر شویم که موتورهای تکفاز شکل‌ها و ساختارهای متفاوتی دارند و ممکن است موتوری که شما در اختیار دارید، با آنچه در این آموزش بررسی می‌شود، متفاوت باشد. البته روند کلی سیم پیچی موتور یکسان است و با یادگیری روند برای یک موتور، می‌توانید به اندکی تغییرات، آن را به موتور خود اعمال کنید.

انواع موتور تک فاز:

الکتروموتور تک فاز را براساس ساختمان داخلی و روش راه اندازی به صورت زیر می توان طبقه بندی کرد:

  • الکتروموتور القایی (فاز شکسته- خازن دار- قطب چاک دار)
  • الکتروموتور دفعی (ربولسیونی)
  • الکتروموتور اونیورسال
  • الکتروموتور سنکرون با قطب دائم (رلوکتانسی – هیسترزیسی)

سیم پیچی و شار موتور تک فاز:

یک هسته استاتور که مشابه با هستۀ به کار رفته در موتورهای چند فاز است، در شکل زیر نشان داده شده است. سیم پیچی استاتور نشان می دهد که ماشین مذکور دو قطب دارد. از طرفی دیده می شود که سیم پیچ های هر قطب هم مرکز بوده و سیم پیچی درونی نسبت به سیم پیچی بیرونی دارای گام کمتری است. در اینجا فقط دو سیم پیچ در هر قطب نشان داده شده است، اما تعداد این سیم پیچ ها می تواند سه، چهار و یا پنج سیم پیچ (بسته به اندازه موتور و تعداد شیارهای استاتور) باشد.

باید توجه داشت، سیم پیچی مورد استفاده در این ماشین از نوع هم مرکز است. سیم پیچ های هر قطب با یکدیگر سری هستند و این سیم پیچ ها خود می توانند با قطب دیگر سری و یا موازی شوند.

سیم پیچی-موتور-الکتریکی-تک-فاز

اگر سیم پیچی این موتور را به یک ولتاژ متناوب تک فاز وصل کنیم، به طور تقریبی یک شار متناوب به صورتی که نشان داده شده، در شکاف هوایی هسته استاتور ایجاد می شود، که تنها در امتداد یک محور (در اینجا محور عمودی) نوسان می کند. این شار از صفر شروع شده، و به حداکثر خود می رسد و سپس مجدد صفر شده و در جهت مخالف به مقدار حداکثر خود می رود و در انتهای سیکل دوباره صفر می شود.

چنین به نظر می رسد که در این سیستم هیچ گونه دوران و چرخش شار وجود ندارد. اگر یک روتور قفس سنجابی در داخل استاتور قرار داده شود، روتور حرکتی نمی کند، تنها لرزش دارد و داغ می شود.

با این وجود اگر به روتور در یک جهت دلخواه، نیروی نسبتاً اندکی وارد کنیم، در همان جهت سریع سرعت گرفته، و شروع به کار می کند. با توجه به این پدیده نتیجه می گیریم که موتورهای تک فاز القایی گشتاور راه اندازی ندارند.

روش های راه اندازی موتور تک فاز:

نخستین راه حلی که برای راه اندازی موتور های الکتریکی تک فاز پیشنهاد می شود این است که حرکت اولیه ای برای رتور به سمت راست یا چپ ایجاد شود. با ایجاد این حرکت اولیه در یک جهت، رتور در همان جهت به چرخیدن خود ادامه خواهد داد تا به سرعتی نزدیک به سرعت سنکرون برسد.

با ایجاد چرخش اولیه، حالت کارکرد موتور به صورت ژنراتوری در خواهد آمد و بنا به قانون دست راست، جریان هایی در رتور تولید خواهند شد که این جریان ها، میدانی را در رتور به وجود می آورند که بر شار استاتور عمود است، در نتیجه گشتاوری در رتور تولید خواهد شد و موتور به چرخش خود ادامه خواهد داد.

اجرای این شیوۀ راه اندازی گرچه عملی است اما مطلوب نیست و همواره راه اندازی خودکار موتور تک فاز مورد نظر است. بر این اساس موتورهای تک فاز مختلفی طراحی می شوند که موتور تک فاز با فاز شکسته، موتور تک فاز با خازن راه اندازی موتور تک فاز با خازن دائمی و موتور تک فاز دو خازنه نامیده می شوند.

برای آنکه راه اندازی موتور تک فاز به طور خودکار صورت گیرد، باید میدان نوسانی موتور تک فاز به میدانی دوار تبدیل شود به همین دلیل از ایدۀ تولید میدان دوار در موتور دو فاز در موتور تک فاز نیز استفاده می شود. باید توجه داشت که در موتورهای دو فاز، بین فازهای تغذیه کنندۀ سیم بندی موتور، ۹۰ درجه اختلاف فاز وجود دارد.

یک استاتور تک فاز دو قطب

اختلاف فاز در موتور الکتریکی تک فاز:

  شکل بالا نمونه ای از یک استاتور دو قطب را نشان می دهد که در شیارهای آن دو دسته سیم پیچی (قطبی و کمکی) قرار داده شده است. در حالت کار دائمی موتور، از سیم پیچ اصلی استفاده می شود.

یک استاتور تک فاز دو قطب، که سیم پیچ های اصلی و کمکی آن ۹۰ درجه اختلاف مکان دارند. اگر استاتور چهار قطب باشد، سیم پیچ های اصلی و کمکی ۹۰ درجۀ الکتریکی که معادل ۴۵ درجه مکانیکی است با یکدیگر اختلاف مکان دارند.

   یک روتور قفسه سنجابی در این استاتور قرار دارد و فرض می کنیم که یک منبع ۱۱۵ ولت، Hz ۶۰ به سیم پیچ اصلی استاتور متصل است. موقعیت نسبی شکل موج های ولتاژ و جریان، مانند شکل زیر است که نمایش آن ها با فازور متداول است.

با اتصال سیم پیچی اصلی به یک منبع تغذیه مناسب، هنگامی که روتور ساکن است جریان مانند شکل است.
با اتصال سیم پیچی اصلی به یک منبع تغذیه مناسب، هنگامی که روتور ساکن است جریان مانند شکل است.

 کلاف ها درون فولاد قرار دارند، بنابراین شار مغناطیسی قوی تولید می کنند که به کلاف، راکتانس القایی قابل ملاحظه ای می دهد و در نتیجه جریان را نسبت به ولتاژ در موقعیت پس فاز قرار می دهد.

   دومین سیم پیچی که عمود بر سیم پیچ اصلی است را سیم پیچ راه انداز یا  کمکی می نامیم. اگر مشابه سیم پیچ اصلی باشد و به همان منبع تغذیه تک فاز متصل شود، شاری به وجود می آورد که با شار سیم پیچ اصلی ۹۰ درجه اختلاف مکان دارد. از ترکیب شار سیم پیچ کمکی و شار سیم پیچ اصلی، شاری پدید می آید که محور آن در فاصله میانی بین دو سیم پیچ قرار دارد. موتور هیچ گردشی نمی کند و تنها سر و صدا ایجاد کرده و گرم می شود.

   برای ساخت سیم پیچ کمکی از سیم نازکتری که مقاومت بیشتری دارد استفاده شده و تعداد دور این سیم پیچ کاهش داده می شود. بنابراین سیم پیچ کمکی مقاومت زیاد و راکتانس کوچکی دارد و جریان آن نسبت به ولتاژ خیلی پس فاز نیست.

اختلاف فاز مقاومتی:

 نمودار شکل زیر ولتاژ (که برای هر دو سیم پیچ یکسان است) و جریان های سیم پیچ های کمکی و اصلی را نشان می دهد. توجه داشته باشید که در جریان با یکدیگر اختلاف فاز دارند. البته اختلاف فاز آن ها مانند سیستم های دو فاز ۹۰ درجه نیست بلکه در حدود ۳۰ درجه است. بنابراین سیستمی شبیه سیستم دو فاز در موتور تک فاز پدیدار می شود، که یک شار گردان تولید می کند. در اینجا با یک منبع تک فاز توانستیم در سیم پیچ ها اختلاف فاز به وجود آوریم. بنابراین مناسب تر است آن ها را اختلاف فاز مقاومتی بنامیم. کل جریانی که موتور در لحظه راه اندازی از شبکه می گیرد، با مجموع IS و IM برابر است.

با اتصال سیم پیچ های اصلی و کمکی به یک منبع تک فاز، جریان های متمایزی مانند شکل پدید می آید. مجموع این دو جریان برابر با جریان خط (I) است، که موتور در لحظۀ راه اندازی از شبکه می گیرد.
 با اتصال سیم پیچ های اصلی و کمکی به یک منبع تک فاز، جریان های متمایزی مانند شکل پدید می آید.  مجموع این دو جریان برابر با جریان خط (I) است، که موتور در لحظۀ راه اندازی از شبکه می گیرد.

دلیل قطع سیم پیچ کمکی در مدار موتور القایی تک فاز:

اگر در زمانی که سیم پیچ کمکی در مدار است، موتور به کار خود ادامه دهد نه تنها به کاربرد مطلوب موتور کمکی نمی کند، بلکه به موتور آسیب می رساند. در ساخت سیم پیچ کمکی از سیم های نازک استفاده شده است، تا مقاومت به اندازه کافی بزرگ گردد و اگر در حدود ۵ ثانیه در مدار باشد می سوزد، زیرا سیم ها به قدری گرم می شود که عایق آن ها ذوب شده و سیم پیچ اتصال کوتاه (زمین) می شود.

   بنابراین مجبوریم که از روش هایی برای قطع کردن سیم پیچ کمکی از منبع، بعد از راه اندازی موتور استفاده کنیم. اما این سیم پیچ در هنگام توقف یا کاهش سرعت موتور مجدداً باید در مدار قرار گیرد.

روش های قطع سیم پیچ کمکی در مدار موتور القایی تک فاز:

دو روش پرکاربرد برای قطع سیم پیچ کمکی در موتور تک فاز را بررسی می کنیم :

  1. استفاده از کلید گریز از مرکز موتور تک فاز
  2. استفاده از رله های جریان در مدار راه انداز موتور تک فاز
تنظیم چتر و پلاتین | چتر و پلاتین در الکتروموتور تکفاز | تنظیم چتر و پلاتین  در الکتروموتور

ساختار موتور تکفاز چگونه است؟

قبل از پرداختن به سیم پیچی موتور باید با ساختار کلی موتورهای تکفاز آشنا شویم. موتور تکفاز معمولاً دارای دو سیم‌پیچ است: سیم‌پیچ اصلی با مقاومت بیشتر (برای تولید یک میدان مغناطیسی ) و سیم‌پیچ کمکی با مقاومت کمتر (برای تعیین جهت چرخش موتور) خازن نیز معمولاً روی موتور قرار می‌گیرد و مقدار آن برای موتورهای الکتریکی مختلف متفاوت است (برای موتورهای کوچک‌تر در حدود 20 میکروفاراد).

همچنین، دو خازن می‌تواند در موتور تعبیه شده باشد: خازن «اصلی» (همیشه متصل، خازن با اندازه کم) و خازن «راه‌انداز» (متصل با کلید گریز از مرکز، خازن با اندازه بالاتر). شکل زیر مدار موتور الکتریکی تکفاز را نشان می‌دهد.

مدار موتور الکتریکی تکفاز

در تصویر زیر می‌توانید خازن راه‌اندازی و خازن اصلی را مشاهده کنید که روی موتور قرار دارند.

خازن موتور تکفاز

در تصویر زیر نیز سیم‌های استاتور نشان داده شده است که باید 4 سیم باشند.

سیم‌های استاتور

ابزار و قطعات لازم برای سیم پیچی موتور:


  • ابزارآلات رایج از قبیل پیچ‌گوشتی، چکش، آچار و…
  • پولی برای یاتاقان‌ها
  • چیزی مانند اسکنه برای برش سیم‌پیچ قدیمی
  • مشعل (یا یک تجهیز گرمایشی دیگر)

سایر مواردی که باید تهیه کنید، عبارتند از:‌

  • سیم مسی برای سیم‌پیچی
  • کاغذ عایق سیم‌پیچی
  • نخ سیم‌پیچی
  • اسپری روان‌کننده (WD-40 یا مشابه)
  • لاک سیم

سیم‌پیچی موتور روندی طولانی است و شاید حتی دو روز طول بکشد که آن را انجام دهید، زیرا تمام قطعات قدیمی را باید تعویض کرده و دوباره مونتاژ کنید. در ادامه، مراحل سیم پیچی موتور تکفاز را بیان می‌کنیم.

مراحل سیم پیچی موتور تکفاز:

در این بخش، مراحل سیم پیچی موتور کولر آبی را بیان می‌کنیم. دقت کنید که موتور کولر شما ممکن است با موتوری که بررسی می‌کنیم تفاوت‌هایی داشته باشد، اما اصول سیم‌ پیچی موتور کولر آبی تفاوتی ندارد و تفاوت‌ها در شکل ظاهری موتور است.

مرحله ۱: جدا کردن قطعات موتور:

تصویر زیر موتور را نشان می‌دهد که مستعمل شده و سیم‌پیچی آن اصطلاحاً سوخته است. ابتدا درپوش محافظ فن موتور را بردارید (موتور شما ممکن است این درپوش را نداشته باشد). معمولاً پوشش با پیچ روی محفظه محکم نمی‌شود، بلکه فقط روی محفظه قرار داده می‌شود. تمام قسمت‌های جداشده موتور را در یک جعبه قرار دهید تا آن‌ها را گم نکنید.

جدا کردن موتور کولر

در ادامه، فن موتور را به آرامی گرم کنید و آن را جدا کنید. مراقب باشید که آن را نشکنید. باید بسیار نرم شود. با دو پیچ‌گوشتی بزرگ می‌توانید به جدا کردن آن کمک کنید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، فن موتور خراب شده است و ما به یک فن جدید نیاز داریم. پس از جدا کردن فن موتور، گیره را از محور جدا کنید.

فن موتور

موقعیت قرارگیری درپوش‌های موتور را در کنار محفظه علامت‌گذاری کنید (معمولاً شماره‌های 1 و 2 و 3 را در کنار درپوش‌ها قرار می‌دهیم، بنابراین، در مونتاژ‌ آن‌ها به مشکل برنمی‌خوریم). سپس، پیچ‌های درپوش را باز کنید. درپوش موتور را برداشته و در کنار قطعات دیگر در جعبه قرار دهید.

جدا کردن درپوش موتور کولر

وقتی پوشش را برداریم، مطابق انتظار مشاهده می‌کنیم که یکی از سیم‌پیچ‌های موتور سوخته است (رنگ سیاه و بوی لاک سوخته این سوختگی را نشان می‌دهد). همچنین، متوجه می‌شویم که یاتاقان‌ها نیز خراب هستند (وقتی آن را می‌چرخانید، صدای بلند و ناخوشایندی ایجاد می‌شود).

خراب بودن سیم‌پیچی موتور

پیچ‌های درپوش جلویی را نیز باز کنید (همان‌طور که برای درپوش دیگر انجام دادیم). به آرامی درپوش جلویی را همراه با روتور از محفظه اصلی خارج کرده و با سایر قطعات در جعبه قرار دهید.

جدا کردن قطعات موتور کولر

پیچ‌های درپوش بالایی محظه موتور را باز کنید. درپوش و درزگیر را بردارید و آن را در کنار قطعات دیگر در جعبه قرار دهید. از تأسیسات الکتریکی چند عکس بگیرید و تمام سیم‌ها و گیره‌های برق را بردارید. اگر روی موتور خازن دارد، آن را جدا کنید.

موتور کولر

مرحله ۲: خواندن اطلاعات پلاک موتور

در ادامه روند سیم پیچی موتور سعی کنید تمام اطلاعات را از روی پلاک موتور یادداشت کنید. این پلاک در محفظه موتورها قرار دارد و اطلاعات مفیدی روی آن وجود دارد (ولتاژ، جریان، سرعت برحسب دور در دقیقه، خازن و…).

پلاک موتور

برای سیم پیچی موتور در اصفهان با شرکت آرسا برق تماس حاصل فرمایید.

مرحله ۳:‌ تهیه نقشه سیم پیچی

در این مرحله باید نقشه سیم پیچی موتور کولر آبی را تهیه کنیم. اگر نقشه را در اختیار دارید، می‌توانید از این مراحل عبور کنید. اما نقشه سیم پیچی چیست؟ نقشه سیم پیچی نقشه‌ای است که به شما در سیم‌پیچی موتور کمک می‌کند. این نقشه نشان می‌دهد که سیم‌پیچ‌های استاتور چگونه به یکدیگر متصل می‌شوند.

نقشه سیم پیچی

ابتدا تعداد شیارها (تعداد شکاف‌های موجود در استاتور) را بشمارید. این موتور که در تصویر زیر نشان داده شده، ۲۴ شکاف دارد.

تعداد شیارهای موتور

از یک نرم‌افزار برای نقشه‌کشی سیم‌پیچی استفاده کنید. برای هر شکاف یک مربع رسم کنید (در تصویر زیر از sPlan 7.0 استفاده شده است).

نقشه سیم پیچی

هریک از کلاف‌ها در دو شکاف قرار می‌گیرند. کلاف‌های سیم‌پیچی استاتور را به نقشه سیم پیچی منتقل کنید.

سیم پیچی موتور کولر

برای همه کلاف‌ها همین کار را انجام دهید. دقت کنید که در یک شکاف دو کلاف وجود ندارد (اگر سیم‌پیچی تک‌لایه دارید). همه شکاف‌ها باید پر شوند. سیم‌های خروجی سیم‌پیچی را علامت‌گذاری کنید (سیم‌هایی که روی بست‌های الکتریکی متصل شده‌اند).

نقشه سیم پیچی موتور

قبل از همه چیز باید سیم‌پیچی سوخته را جدا کنیم. سیم‌پیچی قدیمی را گرم کنید. در این صورت، لاک قدیمی سوزانده می‌شود. اما مراقب باشید که به سیم‌های مسی آسیب نزنید. هنگامی که به وضوح می‌بینید کلاف‌های گرم به هم متصل شده‌اند، یکی از سیم‌های خروجی را انتخاب کنید و مسیر آن را با فلش بکشید.

برای جفت سیم‌ دوم خروجی نیز همین کار را انجام دهید.

برای سیم پیچی موتور کولر در اصفهان با گروه فنی مهندسی آرسا برق تماس حاصل فرمایید.

سیم پیچی موتور

سیم‌پیچی مشابهی از یک کتاب ماشین‌های الکتریکی به صورت زیر است (البته 180 درجه چرخش دارد). همچنین، می‌توانید شکاف‌ه را به‌ صورت دایره رسم کنید و از علامت “x” برای سیم ورودی به شیار و “.” برای سیم خروجی از آن استفاده کنید. اکنون می‌توانید مسیر میدان مغناطیسی را ترسیم کنید.

نقشه سیم پیچی

سیم‌‌های کلاف‌های مختلف را قطع کنید، آن‌ها را بشمارید و قطرشان را اندازه بگیرید. تعداد سیم‌های هر کلاف سیم پیچی را روی نقشه بنویسید. اکنون نقشه سیم‌پیچی کامل است.

نقشه سیم پیچی

اگر کلاف شما از 2 سیم موازی تشکیل شده است، می‌توانید آن‌ها را با یک سیم جایگزین کنید. قطر یکی از سیم‌های دوتایی را اندازه بگیرید. مساحت آن را محاسبه کنید و در 2 ضرب کنید تا مساحت سیم ضخیم‌تر به دست آید. طبق آن قطر سیم جدید را محاسبه کنید که به جای دو سیم باید قرار گیرد.

سیم پیچی موتور کولر

مرحله ۴: برش سیم‌های قدیمی

برای برش سیم‌پیچ قدیمی از چکش و اسکنه استفاده کنید. دقت کنید که به شیارهای ستاتور آسیب نرسانید. می‌توانید سیم‌پیچ قدیمی را از یک طرف برش دهید.

سیم پیچی موتور

مرحله ۵: خارج کردن سیم‌پیچ قدیمی

طرف دیگر سیم پیچ قدیمی را گرم کرده و با استفاده از دیلم آن را بیرون بیاورید. این کارها را برای همه کلاف‌ها انجام دهید.

خارج کردن سیم‌پیچ قدیمی

مرحله ۶: تمیز کردن شیارها

بعد از گرم شدن استاتور، شکاف‌ها را با پیچ گوشتی یا یک میله مناسب تمیز کنید، اما دقت کنید به استاتور آسیب نرسانید.

تمیز کردن شیارها

مرحله ۷: جدا کردن پولی

اگر یکی از پولی‌ها را آن‌ها را دارید، پیچ یا چوب فلزی ایمنی را برداشته و سپس پولی را با با دستگاه کشش از محور بکشید. در صورت نیاز، پولی (نه محور) را با مشعل گرم کنید.

جدا کردن پولی موتور

مرحله ۸: جدا کردن درپوش جلویی

روی میز کار را بپوشانید، تا روتور آسیبی به سطح میز وارد نکند. یک قطعه چوب را روی محور روتور قرار دهید و آن را با چکش بزنید تا زمانی که روتور از پوشش جدا شود.

سیم پیچی موتور

مرحله ۹:‌ جدا کردن یاتاقان‌ها

برای برداشتن یاتاقان‌های دو طرف از کشنده (پولر) استفاده کنید. دقت کنید که نباید به محور روتور آسیب برسانید.

جدا کردن یاتاقان‌ها

مرحله ۱۰: تمیز کردن محفظه موتور

اگر موتور جرم دارد، باید آن را ساب‌پاشی کنید.

ساب‌پاشی

در ساب‌پاشی دقت کنید که به شیارهای استاتور ضربه‌ای وارد نکنید. آن‌ها به راحتی زنگ می‌زنند و خراب می‌شوند.

موتور کولر

مرحله ۱۱: کاغذ عایق سیم‌پیچی را آماده کنید

کاغذ عایق را روی میز قرار داده و خط‌کش را روی آن بگذارید و تقریباً 4 میلی‌متر آن را تا کنید. این کار برای این است که کاغذ در شیار حرکت نکند.

سیم پیچی موتور

طول شیار را اندازه بگیرید و حدود 16 میلی‌متر به آن اضافه کنید (بستگی به نحوه چرخاندن کاغذ دارد). سپس آن را بچرخانید و مطابق تصویر زیر در شیار قرار دهید. از پیچ‌گوشتی برای تا کردن کاغذ استفاده کنید و آن را در جای خود قرار دهید. کاغذ را باید به گونه‌ای قرار دهید که کاملاً متناسب با شیار باشد.

طول شیار سیم پیچی

این کار را برای همه شیارها انجام دهید.

مرحله ۱۲: سیم پیچی کلاف

مدل یک کلاف را با یک سیم بسازید تا فضای بیشتری داشته باشد. آن را روی شابلون Winder قرار دهید تا شکل مناسب بگیرد. سپس سیم‌پیچی را شروع کنید (قبلاً تعداد زیادی سیم را در سیم‌پیچ نوشته‌اید). برای سیم‌پیچی می‌توانید از طول یکسان برای کلاف‌ها استفاده کنید.

کلاف سیم پیچی

مرحله ۱۳: قرار دادن کلاف‌ها در استاتور

کلاف‌ها را با دقت در استاتور قرار دهید. انجام این کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد. به آرامی این کار را انجام دهید تا به لاک سیم آسیبی وارد نشود. کلاف‌ها را بچرخانید تا به خوبی روی شیار مربوطه قرار گیرند.

کلاف سیم پیچی

مرحله ۱۴: اتصال کلاف‌ها به یکدیگر

مطابق نقشه سیم‌پیچی، کلاف‌ها را به یکدیگر وصل کنید. عایق‌بندی را بردارید، سپس سیم‌های مسی را لحیم کرده و با هیت شرینک (روکش حرارتی) ایزوله کنید. سیم‌های معمولی را با سیم‌های سیم‌پیچ انتهایی وصل کنید و آن‌ها را با هیت شرینک جدا کنید.

اتصال کلاف‌‌های سیم‌پیچی

مرحله ۱۵:‌ بستن کلاف‌ها

در این مرحله از سیم پیچی موتور تکفاز باید کلاف‌ها را با نخ ببنیدید. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، نخ باید به دور کلاف‌ها بسته شود.محکم بکشید به حدی که سیم پیچ فرم گرفته و در جای خود قرار گیرد.

بستن کلاف‌ها

همین کار را در سمت دیگر موتور نیز انجام دهید.و به سیم پیچ فرم بدهید.

مرحله ۱۶: لاک زدن موتور

ابتدا فر را با دمای 100 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس، موتور را در آن قرار دهید. هنگامی که موتور گرم می‌شود، همان‌طور که در تصاویر زیر می‌بینید، باید لاک را روی سیم‌پیچ موتور بریزید. در ادامه، موتور را بچرخانید و همان کار را تکرار کنید. سپس، موتور را درون اجاق داغ قرار داده و آن را برای مدت حدود 4 ساعت گرم کنید. موتور را بیرون آورده و لبه آن را تمیز کنید.

لاک موتور

مرحله ۱۷:‌ مونتاژ یاتاقان‌ها

اگر یاتاقان‌ها قابل استفاده نیستند، یاتاقان‌های جدیدی براساس قطر آن‌ها تهیه کنید.

یاتاقان

محور روتور را با روان‌کننده‌ها روغن‌کاری کنید و یاتاقان‌ها را روی آن قرار دهید.

روغنکاری یاتاقان

بستر یاتاقان‌های دو سمت موتور را روغن‌کاری کنید. اولین درپوش را روی روتور قرار دهید (واشر فنر را فراموش نکنید). سپس استاتور را قرار دهید و آن را پیچ کنید. بعد از آن، درپوش دوم را در بالای استاتور قرار دهید و آن را پیچ کنید.

مونتاژ موتور

مرحله ۱۸:‌ مونتاژ فن موتور

وقتی فن را تمیز می‌کنیم، ممکن است پی ببریم که ترک خورده باشد. برای رفع این مشکل از یک حلقه آلومینیومی روی فن استفاده می‌کنیم.

فن موتور

در ادامه، درپوش فن را در جای خود قرار دهید.

درپوش فن

مرحله ۱۹: نصب خازن

همان‌طور که در تصاویر زیر مشخص است، سوراخ‌هایی روی موتور تعبیه کرده و خازن را روی موتور سوار می‌کنیم. سیم‌های خازن باید به جعبه اتصال موتور وصل شوند.

سیم پیچی موتور

مرحله ۲۰:‌ برقراری اتصالات جعبه اتصال

کابل برق را به جعبه اتصال هدایت کنید و آن را محکم کنید.

سیم پیچی موتور

مرحله ۲۱:‌ نصب پولی

محور روتور را با روغن‌کاری کرده و روی پولی سوار کنید.

نصب موتور

مرحله ۲۲: تست موتور

موتور را وصل کنید و جریان آن را اندازه بگیرید. اگر موتور روان کار می‌کند، نصب به درستی انجام شده است.

اندازه‌گیری جریان موتور

سیم‌پیچی موتور الکتریکی به زمان تقریباً زیادی نیاز دارد، به خصوص اگر این کار را برای اولین بار انجام می‌دهید و باید تخصص و مهارت لازم را کسب کنید.شما میتوانید با متخصصین شرکت آرسا برق تماس گرفته و موتور کولر و موتور الکتریکی خود را برای سیم پیچی و تعمیرات به متخصصین ما بسپارید.

برای سیم پیچی موتور الکتریکی ac,dc,… در اصفهان با متخصصین شرکت آرسا برق تماس بگیرید.

شماره تماس : 09134077665

مطالب مشابه...

مطالب محبوب